امامزاده محمود " یابه گویش محلی " سیدی محمید " ع ( یابقول بهبهانی ها " سیدمیرمحمید " ع ) در روستای " بی سیدون " ازتوابع " قلعه رییسی " ، " کوه کیلویه " می باشد . بیش ازششصدسال پیش ، آن جناب که ساکن واهل " نیشابور " بودند درپی حمله ی - ظاهرا - " مغول " ویازاده های مغول ها - بدین منطقه هجرت فرمودند . امامزاده محمود ع ( سیدی محمید ع _ سیدمیرمحمید ع ) به " رضاتوفیق " معروف هستند . اولادایشان به " سادات رضا توفیق " مشهورهستند . علت وسبب این شهرت هامعلوم نیست . هرچند سن بالاهای محلی ادعاهایی دارند ولی درجایی این گفتارهاثبت نشده است پس ازلحاظ علمی قابل تکیه واعتماد نیست . ومافقط به ذکراین شهرت هااکتفامی کنیم .این وب بمنظورآشنایی باآن جناب و نشرمحبت حضرات اهلبیت ع و آن خاندان گرامی راه اندازی شده است . باشد که ذخیره ی قبر و قیامت مان گردد . کرامات و بزرگواریهایی از حضرت امامزده محمود ع صادرشده که بعضادروب آمده است .
ادامه...
.هرکس آفریدگار را به آفریده هایش تشبیه کند ، مشرک است و هرکس به خداوند چیزی نسبت دهد که خدا خود از آن نهی کرده است کافر است وسائل الشیعة ، ج 18، ص (557)
2.ایمان انجام واجبات و دوری از محرمات است ، ایمان عقیده به دل و اقرار به زبان و کردار با اعضاء تن است تحف العقول ، ص (444)
3.ریان از امام رضا علیه السلام پرسید : نظرتان راجع به قرآن چیست ؟ امام فرمود : قرآن سخن خداست ، فقط از قرآن هدایت بجویید و سراغ چیز دیگر نروید که گمراه می شوید بحار الانوار ، ج 92، ص (117)
4.امام رضا ( ع ) در ضمن تجلیل از قرآن و اعجاز آن فرمودند : قرآن ریسمان . محکم و بهترین راه به بهشت است ، قرآن انسان را از دوزخ نجات می دهد ، قرآن به مرور زمان کهنه نمی شود ، سخنی همیشه تازه است زیرا برای زمان خاصی تنظیم نشده است ، قرآن راهنمای همه انسانها و حجت بر آنهاست ، هیچ اشکال و ایرادی به قرآن راه پیدا نمی کند ، قرآن از جانب خداوند حکیم فرود آمده است بحار الانوار ، ج 92، ص (14)
5.سلیمان جعفری از امام رضا ( ع ) پرسید : نظرتان درباره کار کردن برای دولت چیست ؟ امام فرمود : ای سلیمان هرگونه همکاری با حکومت ( ظالم و غاصب ) به منزله کفر به خداست . نگاه کردن به چنین دولتمردانی گناه کبیره است و آدمی را مستحق دوزخ می نماید بحار الانوار ، ج 75، ص (374)
6.عبدالسلام هروی می گوید : از امام رضا ( ع ) شنیدم می فرمود : خدا رحمت کند کسی را که آرمان ما را زنده کند . گفتم : چگونه این کار را بکند ؟ فرمود : آموزشهای ما را یاد بگیرد و به مردم بیاموزد وسائل الشیعة ، ج 18، ص (102)
7.هرکس از خود حساب بکشد سود می برد و هرکس از خود غافل شود زیان می بیند ، و هرکس ( از آینده اش ) بیم داشته باشد به ایمنی دست می یابد ، و هرکس از حوادث دنیا عبرت بگیرد بینش پیدا می کند ، و هرکس بینش پیدا کند مسائل را می فهمد و هرکس مسائل را بفهمد عالم است بحار الانوار ، ج 78، ص (352)
8.عجب درجاتی دارد : یکی این که کردار بد بنده در نظرش خوش جلوه کند و آن را خوب بداند و پندارد کار خوبی کرده . یکی این که بنده ای به خدا ایمان آورد و منت بر خدا نهد با این که خدا را به او منت است در این باره تحف العقول ، ص (468)
٩.اگر بهشت و جهنمی هم در کار نبود باز لازم بود به خاطر لطف و احسان خداوند مردم مظیع او باشند و نافرمانی نکنند بحار الانوار ، ج 71، ص (174)
10.خداوند سه چیز را به سه چیز دیگر مربوطکرده است و به طور جداگانه نمی پذیرد . نماز را با زکات ذکر کرده است ، هرکس نماز بخواند و زکات ندهد نمازش پذیرفته نیست . نیز شکر خود و شکر از والدین را با هم ذکر کرده است . از این رو هرکس از والدین خود قدردانی نکند از خدا قدردانی نکرده است . نیز در قرآن سفارش به تقوا و سفارش به ارحام در کنار هم آمده است . بنابراین اگر کسی به خویشاوندانش رسیدگی و احسان ننماید ، با تقوا محسوب نمی شود عیون اخبار الرضا ، ج 1 ، ص (258)
11.از حرص و حسادت بپرهیز که این دو ، امتهای گذشته را نابود کرد ، و بخیل نباش که هیچ مؤمن و آزاده ای به آفت بخل مبتلا نمی شود . بخل مغایر با ایمان است بحار الانوار ، ج 78، ص (346)
12.احسان و اطعام به مردم ، و دادرسی از ستمدیده ، و رسیدگی به حاجتمندان از بالاترین صفات پسندیده است بحار الانوار ، ج 78، ص (357)
13.با مشروب خوار همنشینی و سلام و علیک نکن بحار الانوار ، ج 66، ص (491)
14.صدقه بده هرچند کم باشد ، زیرا هر کار کوچکی که صادقانه برای خدا انجام شود بزرگ است وسائل الشیعة ، ج 1 ، ص (87)
15.توبه کار به منزله کسی است که گناهی نکرده است بحار الانوار ، ج 6 ، ص (21) 16 .بهترین مال آن است که صرف حفظ آبرو شود بحار الانوار ، ج 78، ص (352)
17.بهترین تعقل خودشناسی است بحار الانوار ، ج 78، ص (352)
18.راستی امامت زمام دین و نظام مسلمین و صلاح دنیا و عزت مؤمنان است ، امام بنیاد اسلام نامی ( افزون شو ) و فرع برازنده آن است ، بوسیله امام نماز و زکات و روزه و حج و جهاد درست می شوند و خراج و صدقات فراوان می گردند و حدود و احکام اجراء می شوند و مرز و نواحی محفوظ می ماند (تحف العقول ، ص (462)
19.به خدا خوش گمان باشید ، زیرا خدای عزوجل می فرماید : من نزد گمان بنده مؤمن خویشم ، اگر گمان او خوب است ، رفتار من خوب و اگر بد است ، رفتار من هم بد باشد اصول کافی ، ج 3 ، ص (116)
20.مرد عابد نباشد ، جز آن که خویشتن دار باشد ، و چون مردی که در بنی اسرائیل خود را به عبادت وامی داشت ، تا پیش از آن ده سال خاموشی نمی گزید ، عابد محسوب نمی شد اصول کافی ، ج 3 ، ص (172)
21.تواضع این است که به مردم دهی آنچه را می خواهی به تو دهند اصول کافی ، ج 3 ، ص (189)
22.عیسی بن مریم صلوات الله علیه به حواریین گفت : ای بنی اسرائیل ! بر آنچه از دنیا از دست شما رفت افسوس مخورید ، چنانکه اهل دنیا چون به دنیای خود رسند ، بر دین از دست داده خود افسوس نخورند اصول کافی ، ج 3 ، ص (205)
23.کسی که جز به روزی زیاد قناعت نکند ، جز عمل بسیار بسش نباشد ، و هرکه روزی اندک کفایتش کند ، عمل کند هم کافیش باشد اصول کافی ، ج 3 ، ص (207)
24.گاهی ، مردی که سه سال از عمرش باقی مانده صله رحم می کند و خدا عمرش را 30سال قرار می دهد و خدا هرچه خواهد می کند اصول کافی ، ج 3 ، ص (221)
25.معمر بن خلاد گوید : به امام رضا ( ع ) عرض کردم : هرگاه پدر و مادرم مذهب حق را نشناسند دعایشان کنم ؟ فرمود : برای آنها دعا کن و از جانب آنها صدقه بده ، و اگر زنده باشند و مذهب حق را نشناسند با آنها مدارا کن ، زیرا رسول خدا ( ص ) فرمود : خدا مرا به رحمت فرستاده نه به بی مهری و نافرمانی اصول کافی ، ج 3 ، ص (232)
26.هرکس به مؤمنی گشایشی دهد ، خدا روز قیامت دلش را گشایش دهد . . اصول کافی ، ج 3 ، ص (286)
27.خدای عزوجل به یکی از پیغمبران وحی فرمود که : هرگاه اطاعت شوم راضی گردم و چون راضی شوم برکت دهم و برکت من بی پایان است ، هرگاه نافرمانی شوم خشم گیرم و چون خشم گیرم لعنت کنم و لعنت من تا هفت پشت برسد اصول کافی ، ج 3 ، ص (377)
28.هرگاه مردم به گناهان بی سابقه روی آورند به بلاهای بی سابقه گرفتار اصول کافی ، ج 3 ، ص (377)
29.مردم از کسی که با صراحت و صادقانه با آنها رفتار کند خوششان نمی آید بحار الانوار ، ج 78، ص (357)
30.عده ای به دنبال ثروت هستند ولی به آن نمی رسند و عده ای به آن رسیده اند ولی قرار نمی گیرند و بیشتر می طلبند بحار الانوار ، ج 78، ص (349)
31.وقتی آشکارا حرف حق می شنوید خشمگین نشوید بحار الانوار ، ج 78، ص (347)
32.حریصانه به دنبال قضای حاجت حاجتمندان باشید ، هیچ عملی بعد از واجبات بالاتر از شاد کردن مسلمان نیست بحار الانوار ، ج 78، ص (347)
33.نادان ، دوستانش را به زحمت می اندازد بحار الانوار ، ج 78، ص (352)
34.مسلمان اگر شاد یا خشمگین شود از مسیر حق منحرف نمی شود ، و اگر بر دشمن مسلط شود بیشتر از حقش مطالبه نمی کند بحار الانوار ، ج 78، ص (352)
35.فقط دو گروه راه قناعت پیش می گیرند : عبادت کنندگانی که در پی پاداش آخرتند یا بزرگ منشانی که تحمل درخواست از مردمان پست را ندارند بحار الانوار ، ج 78، ص (357) 36.مرگ ، آفت آمال و آرزوهاست ، و لطف و احسان به مردم تا ابد برای انسان باقی می ماند بحار الانوار ، ج 78، ص (357)
37.عاقل ، احسان به مردم را غنیمت می شمارد ، و شخص توانا باید فرصت را غنیمت شمارد و الا موقعیت از دست می رود بحار الانوار ، ج 78، ص (357)
38.خسیس بودن آبروی انسان را از بین می برد بحار الانوار ، ج 78، ص (357)
39.قلب انسان حالت خستگی و نشاطدارد ، وقتی در حال نشاطاست مسائل را خوب می فهمد و وقتی خسته است کند ذهن می شود ، بنابراین وقتی نشاطدارد آنرا به کار بگیرید و وقتی خسته است آن را به حال خود بگذارید بحار الانوار ، ج 78، ص (357)
40.هر هدفی را از راه آن تعقیب کنید . هرکس اهدافش را از راه طبیعی تعقیب کند به لغزش دچار نمی شود و بر فرض که بلغزد چاره جویی برایش ممکن است بحار الانوار ، ج 78، ص (356)
41.بهترین مال آن است که خرج آبرو و حیثیت انسان شود بحار الانوار ، ج 78، ص (355)
42.خود را با کار مداوم خسته نکنید و برای خود تفریح و تنوع قرار دهید ولی از کاری که در آن اسراف باشد یا شما را در اجتماع سبک کند پرهیز کنید بحار الانوار ، ج 78، ص (346)
43.تواضع و فروتنی مراتبی دارد ، مرتبه ای از آن این است که انسان موقعیت خود را بشناسد و بیش از آنچه شایستگی آن را دارد از کسی متوقع نباشد و با مردم به گونه ای معاشرت و رفتار نماید که دوست دارد با او آنگونه رفتار شود و اگر کسی به او بدی نمود در مقابل خوبی کند ، خشم خود را فرو خورد و گذشت پیشه کند و اهل احسان و نیکی باشد بحار الانوار ، ج 78، ص (355)
44.باید لطف و احسان قابل اعتنا باشد . نباید چیز کم ارزشی را صدقه دهیم ( در زمانی که عموم مردم تمکن نسبی دارند نباید به خرما دادن بسنده کرد . ) بحار الانوار ، ج 78، ص (354)
45.کسی که محاسن و امتیازات زیادی داشته باشد مردم از او تعریف می کنند ، و به تعریف خود نیاز پیدا نمی کند بحار الانوار ، ج 78، ص (353)
46.هرکس به راهنمایی تو اعتنایی نکرد نگران مباش حوادث روزگار او را ادب خواهد کرد بحار الانوار ، ج 78، ص (353)
47.کسی که در پوشش نصیحت به تو از دیگری بدگویی می کند ، به عاقبت بدی گرفتار خواهد شد بحار الانوار ، ج 78، ص (353)
48.هیچ چیزی زیانبارتر از خودپسندی نیست بحار الانوار ، ج 78، ص (348)
49.برنامه آموزش دین داشته باشید در غیر این صورت بادیه نشین و نادان محسوب می شوید بحار الانوار ، ج 78، ص (346)
50.از فقر اندیشه مکن که خسیس خواهی شد ، و در فکر عمر دراز مباش که باعث حرص به مادیات است .
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
.هرکس آفریدگار را به آفریده هایش تشبیه کند ، مشرک است و هرکس به
خداوند چیزی نسبت دهد که خدا خود از آن نهی کرده است کافر است
وسائل الشیعة ، ج 18، ص (557)
2.ایمان انجام واجبات و دوری از محرمات است ، ایمان عقیده به دل و
اقرار به زبان و کردار با اعضاء تن است
تحف العقول ، ص (444)
3.ریان از امام رضا علیه السلام پرسید : نظرتان راجع به قرآن چیست ؟ امام
فرمود : قرآن سخن خداست ، فقط از قرآن هدایت بجویید و سراغ چیز دیگر نروید که
گمراه می شوید
بحار الانوار ، ج 92، ص (117)
4.امام رضا ( ع ) در ضمن تجلیل از قرآن و اعجاز آن فرمودند : قرآن ریسمان .
محکم و بهترین راه به بهشت است ، قرآن انسان را از دوزخ نجات می دهد ، قرآن
به مرور زمان کهنه نمی شود ، سخنی همیشه تازه است زیرا برای زمان خاصی تنظیم
نشده است ، قرآن راهنمای همه انسانها و حجت بر آنهاست ، هیچ اشکال و ایرادی
به قرآن راه پیدا نمی کند ، قرآن از جانب خداوند حکیم فرود آمده است
بحار الانوار ، ج 92، ص (14)
5.سلیمان جعفری از امام رضا ( ع ) پرسید : نظرتان درباره کار کردن برای
دولت چیست ؟ امام فرمود : ای سلیمان هرگونه همکاری با حکومت ( ظالم و غاصب )
به منزله کفر به خداست . نگاه کردن به چنین دولتمردانی گناه کبیره است و آدمی
را مستحق دوزخ می نماید
بحار الانوار ، ج 75، ص (374)
6.عبدالسلام هروی می گوید : از امام رضا ( ع ) شنیدم می فرمود : خدا رحمت
کند کسی را که آرمان ما را زنده کند . گفتم : چگونه این کار را بکند ؟ فرمود :
آموزشهای ما را یاد بگیرد و به مردم بیاموزد
وسائل الشیعة ، ج 18، ص (102)
7.هرکس از خود حساب بکشد سود می برد و هرکس از خود غافل شود زیان
می بیند ، و هرکس ( از آینده اش ) بیم داشته باشد به ایمنی دست می یابد ، و
هرکس از حوادث دنیا عبرت بگیرد بینش پیدا می کند ، و هرکس بینش پیدا کند
مسائل را می فهمد و هرکس مسائل را بفهمد عالم است
بحار الانوار ، ج 78، ص (352)
8.عجب درجاتی دارد : یکی این که کردار بد بنده در نظرش خوش جلوه کند و
آن را خوب بداند و پندارد کار خوبی کرده . یکی این که بنده ای به خدا ایمان
آورد و منت بر خدا نهد با این که خدا را به او منت است در این باره
تحف العقول ، ص (468)
٩.اگر بهشت و جهنمی هم در کار نبود باز لازم بود به خاطر لطف و احسان
خداوند مردم مظیع او باشند و نافرمانی نکنند
بحار الانوار ، ج 71، ص (174)
10.خداوند سه چیز را به سه چیز دیگر مربوطکرده است و به طور جداگانه
نمی پذیرد . نماز را با زکات ذکر کرده است ، هرکس نماز بخواند و زکات ندهد
نمازش پذیرفته نیست . نیز شکر خود و شکر از والدین را با هم ذکر کرده است .
از این رو هرکس از والدین خود قدردانی نکند از خدا قدردانی نکرده است . نیز
در قرآن سفارش به تقوا و سفارش به ارحام در کنار هم آمده است . بنابراین اگر
کسی به خویشاوندانش رسیدگی و احسان ننماید ، با تقوا محسوب نمی شود
عیون اخبار الرضا ، ج 1 ، ص (258)
11.از حرص و حسادت بپرهیز که این دو ، امتهای گذشته را نابود کرد ، و
بخیل نباش که هیچ مؤمن و آزاده ای به آفت بخل مبتلا نمی شود . بخل مغایر با
ایمان است
بحار الانوار ، ج 78، ص (346)
12.احسان و اطعام به مردم ، و دادرسی از ستمدیده ، و رسیدگی به حاجتمندان
از بالاترین صفات پسندیده است
بحار الانوار ، ج 78، ص (357)
13.با مشروب خوار همنشینی و سلام و علیک نکن
بحار الانوار ، ج 66، ص (491)
14.صدقه بده هرچند کم باشد ، زیرا هر کار کوچکی که صادقانه برای خدا انجام
شود بزرگ است
وسائل الشیعة ، ج 1 ، ص (87)
15.توبه کار به منزله کسی است که گناهی نکرده است
بحار الانوار ، ج 6 ، ص (21)
16 .بهترین مال آن است که صرف حفظ آبرو شود
بحار الانوار ، ج 78، ص (352)
17.بهترین تعقل خودشناسی است
بحار الانوار ، ج 78، ص (352)
18.راستی امامت زمام دین و نظام مسلمین و صلاح دنیا و عزت مؤمنان است ،
امام بنیاد اسلام نامی ( افزون شو ) و فرع برازنده آن است ، بوسیله امام نماز و
زکات و روزه و حج و جهاد درست می شوند و خراج و صدقات فراوان می گردند و حدود
و احکام اجراء می شوند و مرز و نواحی محفوظ می ماند
(تحف العقول ، ص (462)
19.به خدا خوش گمان باشید ، زیرا خدای عزوجل می فرماید : من نزد گمان بنده
مؤمن خویشم ، اگر گمان او خوب است ، رفتار من خوب و اگر بد است ، رفتار من
هم بد باشد
اصول کافی ، ج 3 ، ص (116)
20.مرد عابد نباشد ، جز آن که خویشتن دار باشد ، و چون مردی که در بنی
اسرائیل خود را به عبادت وامی داشت ، تا پیش از آن ده سال خاموشی نمی گزید ،
عابد محسوب نمی شد
اصول کافی ، ج 3 ، ص (172)
21.تواضع این است که به مردم دهی آنچه را می خواهی به تو دهند
اصول کافی ، ج 3 ، ص (189)
22.عیسی بن مریم صلوات الله علیه به حواریین گفت : ای بنی اسرائیل ! بر
آنچه از دنیا از دست شما رفت افسوس مخورید ، چنانکه اهل دنیا چون به دنیای
خود رسند ، بر دین از دست داده خود افسوس نخورند
اصول کافی ، ج 3 ، ص (205)
23.کسی که جز به روزی زیاد قناعت نکند ، جز عمل بسیار بسش نباشد ، و هرکه
روزی اندک کفایتش کند ، عمل کند هم کافیش باشد
اصول کافی ، ج 3 ، ص (207)
24.گاهی ، مردی که سه سال از عمرش باقی مانده صله رحم می کند و خدا عمرش
را 30سال قرار می دهد و خدا هرچه خواهد می کند
اصول کافی ، ج 3 ، ص (221)
25.معمر بن خلاد گوید : به امام رضا ( ع ) عرض کردم : هرگاه پدر و مادرم
مذهب حق را نشناسند دعایشان کنم ؟ فرمود : برای آنها دعا کن و از جانب آنها
صدقه بده ، و اگر زنده باشند و مذهب حق را نشناسند با آنها مدارا کن ، زیرا
رسول خدا ( ص ) فرمود : خدا مرا به رحمت فرستاده نه به بی مهری و نافرمانی
اصول کافی ، ج 3 ، ص (232)
26.هرکس به مؤمنی گشایشی دهد ، خدا روز قیامت دلش را گشایش دهد . .
اصول کافی ، ج 3 ، ص (286)
27.خدای عزوجل به یکی از پیغمبران وحی فرمود که : هرگاه اطاعت شوم راضی
گردم و چون راضی شوم برکت دهم و برکت من بی پایان است ، هرگاه نافرمانی شوم
خشم گیرم و چون خشم گیرم لعنت کنم و لعنت من تا هفت پشت برسد
اصول کافی ، ج 3 ، ص (377)
28.هرگاه مردم به گناهان بی سابقه روی آورند به بلاهای بی سابقه گرفتار
اصول کافی ، ج 3 ، ص (377)
29.مردم از کسی که با صراحت و صادقانه با آنها رفتار کند خوششان نمی آید
بحار الانوار ، ج 78، ص (357)
30.عده ای به دنبال ثروت هستند ولی به آن نمی رسند و عده ای به آن رسیده اند
ولی قرار نمی گیرند و بیشتر می طلبند
بحار الانوار ، ج 78، ص (349)
31.وقتی آشکارا حرف حق می شنوید خشمگین نشوید
بحار الانوار ، ج 78، ص (347)
32.حریصانه به دنبال قضای حاجت حاجتمندان باشید ، هیچ عملی بعد از واجبات
بالاتر از شاد کردن مسلمان نیست
بحار الانوار ، ج 78، ص (347)
33.نادان ، دوستانش را به زحمت می اندازد
بحار الانوار ، ج 78، ص (352)
34.مسلمان اگر شاد یا خشمگین شود از مسیر حق منحرف نمی شود ، و اگر بر دشمن
مسلط شود بیشتر از حقش مطالبه نمی کند
بحار الانوار ، ج 78، ص (352)
35.فقط دو گروه راه قناعت پیش می گیرند : عبادت کنندگانی که در پی پاداش
آخرتند یا بزرگ منشانی که تحمل درخواست از مردمان پست را ندارند
بحار الانوار ، ج 78، ص (357)
36.مرگ ، آفت آمال و آرزوهاست ، و لطف و احسان به مردم تا ابد برای
انسان باقی می ماند
بحار الانوار ، ج 78، ص (357)
37.عاقل ، احسان به مردم را غنیمت می شمارد ، و شخص توانا باید فرصت را
غنیمت شمارد و الا موقعیت از دست می رود
بحار الانوار ، ج 78، ص (357)
38.خسیس بودن آبروی انسان را از بین می برد
بحار الانوار ، ج 78، ص (357)
39.قلب انسان حالت خستگی و نشاطدارد ، وقتی در حال نشاطاست مسائل را
خوب می فهمد و وقتی خسته است کند ذهن می شود ، بنابراین وقتی نشاطدارد آنرا
به کار بگیرید و وقتی خسته است آن را به حال خود بگذارید
بحار الانوار ، ج 78، ص (357)
40.هر هدفی را از راه آن تعقیب کنید . هرکس اهدافش را از راه طبیعی
تعقیب کند به لغزش دچار نمی شود و بر فرض که بلغزد چاره جویی برایش ممکن
است
بحار الانوار ، ج 78، ص (356)
41.بهترین مال آن است که خرج آبرو و حیثیت انسان شود
بحار الانوار ، ج 78، ص (355)
42.خود را با کار مداوم خسته نکنید و برای خود تفریح و تنوع قرار دهید ولی
از کاری که در آن اسراف باشد یا شما را در اجتماع سبک کند پرهیز کنید
بحار الانوار ، ج 78، ص (346)
43.تواضع و فروتنی مراتبی دارد ، مرتبه ای از آن این است که انسان موقعیت
خود را بشناسد و بیش از آنچه شایستگی آن را دارد از کسی متوقع نباشد و با مردم
به گونه ای معاشرت و رفتار نماید که دوست دارد با او آنگونه رفتار شود و اگر
کسی به او بدی نمود در مقابل خوبی کند ، خشم خود را فرو خورد و گذشت پیشه کند
و اهل احسان و نیکی باشد
بحار الانوار ، ج 78، ص (355)
44.باید لطف و احسان قابل اعتنا باشد . نباید چیز کم ارزشی را صدقه دهیم
( در زمانی که عموم مردم تمکن نسبی دارند نباید به خرما دادن بسنده کرد . )
بحار الانوار ، ج 78، ص (354)
45.کسی که محاسن و امتیازات زیادی داشته باشد مردم از او تعریف می کنند ،
و به تعریف خود نیاز پیدا نمی کند
بحار الانوار ، ج 78، ص (353)
46.هرکس به راهنمایی تو اعتنایی نکرد نگران مباش حوادث روزگار او را
ادب خواهد کرد
بحار الانوار ، ج 78، ص (353)
47.کسی که در پوشش نصیحت به تو از دیگری بدگویی می کند ، به عاقبت بدی
گرفتار خواهد شد
بحار الانوار ، ج 78، ص (353)
48.هیچ چیزی زیانبارتر از خودپسندی نیست
بحار الانوار ، ج 78، ص (348)
49.برنامه آموزش دین داشته باشید در غیر این صورت بادیه نشین و نادان
محسوب می شوید
بحار الانوار ، ج 78، ص (346)
50.از فقر اندیشه مکن که خسیس خواهی شد ، و در فکر عمر دراز
مباش که باعث حرص به مادیات است .